Privacy Policy

Privacyreglement De Kolfpsycholoog

Inleiding
Ik vind het belangrijk dat de privacy van jou goed is geborgd. Dit privacyreglement beschrijft hoe ik omga met jouw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens. Als je vragen hebt over het privacyreglement kun je hiermee terecht bij mij. Ook kun je een e-mail sturen naar info@dekolfpsycholoog.nl of telefonisch contact opnemen met de praktijk, 06 – 30 19 10 92.

Artikel 1  Definities
In dit privacyreglement wordt aan onderstaande begrippen de navolgende betekenis gegeven:

Gegevens

De gegevens die betrekking hebben op een persoon.

Praktijk
De Kolfpsycholoog, verwerkingsverantwoordelijke.

Cliënt
Een cliënt van de praktijk.

Verwerking:
Een bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedures, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Artikel 2  Toepasselijkheid
Dit privacyreglement is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die betrekking hebben op cliëntenzorg en nakoming van het traject passend bij de persoonlijke doelen.

Artikel 3  Doelen
De praktijk kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:

  • het verlenen van therapeutische zorg;
  • het declareren van verleende therapeutische zorg bij de cliënt, gemeente of zorgverzekeraar;
  • ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden;
  • wetenschappelijk onderzoek. 

Artikel 4  De gegevensverwerking

  1. Om goede zorg te kunnen verlenen worden gegevens over de behandeling vastgelegd in een dossier. Jouw zorgverlener heeft wettelijk een dossierplicht. Het toestemmingsformulier wat je ondertekent vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen jouw zorgverlener en anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij jouw zorgvraag hebben toegang tot de gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren (mocht declareren bij verzekeraars of gemeente mogelijk zijn in de toekomst).
  2. Als zorgaanbieder is de praktijk wettelijk verplicht te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. De gegevens kunnen daarvoor worden gebruikt. Ik zal daarbij niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
  3. Als ik jouw gegevens gebruik voor wetenschappelijk onderzoek zal hiervoor voorafgaand om jouw toestemming worden gevraagd, tenzij dat niet mogelijk blijkt en de wet toestaat dat de gegevens zonder toestemming van de cliënt worden gebruikt. Ik zal in beide gevallen niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
  4. De praktijk heeft tot op heden geen overeenkomst met zorgverzekeraars en gemeenten. Wanneer dit in de toekomst wel zo is, kunnen zij in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers en controleren of gedeclareerde zorg rechtmatig is verleend. De praktijk zal in dat geval gehouden zijn om hieraan medewerking te verlenen.
  5. Jouw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties of als jij ons hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.

Artikel 5 Beschrijving van de gegevens
De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:

  • naam
  • gezinssamenstelling
  • adres/contactgegevens
  • geboortedatum
  • BSN nummer
  • medische gegevens en/of diagnoses
  • naam huisarts/andere zorgverleners
  • naam en contactgegevens van de wettelijke vertegenwoordiger

Artikel 6  Rechten

  1. Als cliënt heb je het recht te weten dat gegevens over jou worden verwerkt. Ik informeer jou daarover in algemene zin door middel van dit privacyreglement. Ik informeer jou ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts, werk of andere zorgverleners zoals lactatiekundige wordt gestuurd over de voortgang of einde van de behandeling.
  2. Je hebt als cliënt het recht op inzage in jouw gegevens. Ook kun je een kopie opvragen van het dossier waarin jouw gegevens staan. Werkaantekeningen vallen niet onder het dossier. Ik neem een verzoek tot inzage of kopie zo snel als mogelijk in behandeling. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij ik jou vraag je te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat jouw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.
  3. Je hebt als cliënt het recht om rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid in jouw gegevens. Ik zal eventuele onjuist- en/of onvolledigheden zo snel als mogelijk aanpassen.
  4. Als je gegevens wilt laten vernietigen kun je daartoe een verzoek indienen. Ik vraag je om dit verzoek schriftelijk te doen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen te vermelden. Ik beoordeel binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan jijzelf, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als jouw verzoek wordt afgewezen, deel ik mijn motivatie schriftelijk met jou. 
  5. Je kunt als cliënt een verklaring laten toevoegen aan jouw dossier. Ik verzoek je om deze verklaring schriftelijk aan mij te overhandigen zodat ik dit aan jouw dossier kan toevoegen.  
  6. Bij het uitoefenen van rechten als beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele gestelde personen het volgende:
  • Betreft het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;
  • Betreft het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;
  • Betreft het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten uitoefenen;
  • Betreft het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.

Artikel 7  Bewaartermijn

  1. Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende twintig jaar na afloop van het traject bewaard, tenzij goed zorgverlenerschap met zich meebrengt dat de gegevens langer worden bewaard.
  2. Voor dossiers met behandelinformatie van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van twintig jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
  3. In andere gevallen dan in dit artikel vermeld worden gegevens niet langer bewaard dan nodig is voor het doel.
  4. Uitzondering op het voorgaande in dit artikel is van toepassing als op jouw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.

Artikel 8  Geheimhouding
Ik ga vertrouwelijk met jouw persoonsgegevens om. Dit betekent dat ik gegevens niet aan derden verstrek behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook leg ik een geheimhoudingsverplichting op aan eventuele toekomstige medewerkers en externe partijen die de praktijk inschakelt ten behoeve van de activiteiten, zoals bijvoorbeeld leveranciers van software. 

Uitzondering op de geheimhoudingsverplichting is uitsluitend mogelijk als:

  • jij hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven;
  • het verstrekken van de gegevens noodzakelijk is voor een goede zorgverlening en de ontvanger, bijvoorbeeld de lactatiekundige of huisarts, eveneens betrokken is bij de zorgvraag;
  • er zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk geweld; of
  • ik daartoe gehouden ben op grond van een wettelijke verplichting of in een kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak.

Artikel 9  Informatiebeveiliging
Ik neem alle passende technische en organisatorische maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de beveiliging van jouw gegevens te waarborgen.

Artikel 10  Wijzigingen
De praktijk kan het privacyreglement eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. Ik zal jou in dat geval via de website www.dekolfpsycholoog.nl informeren.

Artikel 11  Klachten
Hoewel ik al het nodige doe om jouw privacy te borgen kan het zijn dat je niet tevreden bent over de wijze waarop jouw gegevens worden verwerkt. Als je een klacht hebt kun je dit bespreken met mij. Ik ben te bereiken op 06-30191092 of per e-mail info@dekolfpsycholoog.nl.

Ook kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij mevrouw D.J.H. Kroon-Berendsen, praktijkhouder. Hoofdlocatie: De Griend 1, 4233 GE Ameide.

Het staat jou te allen tijde vrij om jouw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.

Versie d.d. september 2023.